Maanpuolustuskorkeakoulun tutkimuksen arviointipaneelin työ käynnistyy

Julkaisuajankohta 26.10.2020 14.49

Maanpuolustuskorkeakoulu arvioi tutkimustoimintaansa vuosien 2020–2021 aikana. Arviointiprosessi käynnistyi viime keväänä itsearvioinneilla. Prosessiin kuuluu myös asiantuntijoista koostuvan ulkoisen arviointipaneelin tekemä arviointi.

Maanpuolustuskorkeakoulun tutkimuksen arvioinnin tarkoituksena on arvioida tutkimuksen nykytilaa, vaikuttavuutta ja menestymisen edellytyksiä tulevaisuudessa. Varsinainen arviointitapahtuma pidetään tammikuussa 2021.

Arviointipaneeli

Maanpuolustuskorkeakoulun tutkimuksen arviointipaneeliin kuuluu kahdeksan jäsentä. Paneeli koostuu alansa huippuosaajista, jotka arvioivat Maanpuolustuskorkeakoulun tutkimusta omien erityisalojensa kautta. Paneelin kokoonpanossa on huomioitu monitieteellisyys, johtamiskokemus ja laaja-alainen yhteiskunnallisen vaikuttamisen tunteminen. Paneelin jäsenten osaamisalueet ovat linjassa Maanpuolustuskorkeakoulun uuden strategian tutkimuksellisten painopisteiden kanssa.

Paneelin jäsenet

• Puheenjohtaja David Last, professori, Royal Military College of Canada. Last on palvellut 30 vuotta Kanadan asevoimissa.
  • Varapuheenjohtaja Heli Jantunen, mikroelektroniikan professori Oulun yliopistossa. Jantunen toimi MATINEn puheenjohtajana 2013-2018.
  • Varapuheenjohtaja Kirsi Virrantaus, geoinformatiikan professori Aalto-yliopistossa.
  • Päivi Eriksson, innovaatiojohtamisen vastuuprofessori Itä-Suomen yliopistossa. Eriksson osallistui Maanpuolustuskorkeakoulun edelliseen tutkimuksen arviointikierrokseen 2011-2014.
  • Annukka Jokipii, vararehtori Vaasan yliopistossa.
  • Bengt Axelsson, Strategic Adviser Försvarshögskolan. Axelsson on entinen FHS:n vararehtori.
  • Rod Thornton, Associate Professor ja Senior Lecturer, King’s College London ja UK Defence Academy.
  • Ville Kivimäki, Suomen historian dosentti Tampereen yliopistossa.