"Upseerien ammatin eetos on toimia yhteiskunnan palveluksessa" – kadettien valmistumista juhlittiin perjantaina 30. elokuuta 2024

Julkaisuajankohta 30.8.2024 16.44

108. kadettikurssi ja 91. merikadettikurssi valmistuivat perjantaina 30.8.2024 sotatieteiden kandidaateiksi. Puolustusvoimien ylipäällikkö, tasavallan presidentti Alexander Stubb ylensi yhteensä 164 valmistuvaa kadettia luutnanteiksi Presidentinlinnan Valtiosalissa. Päätöstilaisuutta juhlittiin ylentämistilaisuuden jälkeen Helsingin yliopiston juhlasalissa.

Päätöstilaisuudessa kuultiin puheita Puolustusvoimain komentajalta, kenraali Janne Jaakkolalta, Maanpuolustuskorkeakoulun rehtorilta, kenraalimajuri Mika Kalliomaalta ja valmistuvan kadettikurssin priimukselta, luutnantti Verneri Mattilalta. Lisäksi juhlassa palkittiin maa-, meri- ja ilmavoimien priimukset ja kunnia- ja perinnemiekkojen saajat.

Maanpuolustuskorkeakoulun rehtori, kenraalimajuri Mika Kalliomaa painotti puheessaan upseerikoulutuksen pitkää historiaa.

Katkeamaton jatkumo

Maanpuolustuskorkeakoulun rehtori, kenraalimajuri Mika Kalliomaa painotti päätöstilaisuudessa pitämässään puheessa upseerikoulutuksen katkeamatonta jatkumoa 1700 -luvun Haapaniemen Sotakoulusta aina tämän päivän Maanpuolustuskorkeakouluun saakka.

”Ydin upseerikoulutukselle ja -kasvatukselle on säilynyt läpi vuosisatojen. Keskeistä on luja ammattitaito ja vahva asenne. Upseerien ammatin eetos on toimia yhteiskunnan palveluksessa.”

Kalliomaa painotti myös Maanpuolustuskorkeakoulun kykyä sovittaa opinnot opiskelijoiden työelämän vaatimusten mukaan.

”Pystymme ja haluamme ylläpitää aktiivista vuoropuhelua puolustushaaroihin ja toimialoihin opintojen suunnittelun ja toteutuksen aikana varmistaaksemme valmistuville upseereille muuttuvan toimintaympäristön edellyttävät osaamiset.”

Valmistuville upseereille Kalliomaa totesi puheessaan, että heillä on erinomaiset taidot ja tiedot aloittaa työnsä. Hän korosti myös rohkeuden, avoimuuden ja aktiivisuuden merkitystä upseerien tulevissa työyhteisöissä. Esiin nousi myös upseerien vastuu.

”Vastuunne teille uskotusta joukosta on kova ja jakamaton. Suhtautukaa tähän vastuuseen vakavuudella. Pääsette osoittamaan valmiutenne toimia niin hyvinä johtajina ja esimiehinä kuin myös hyvinä alaisina. Kehittäkää itseänne aktiivisesti alusta saakka. Kukaan meistä ei ole valmiina.”

Kalliomaa korosti myös kadettien yhteenkuuluvuutta nostamalla esiin ensimmäisen itsenäisen Suomen kadettikurssin oppilaiden teettämät toverimerkit. Näistä rintamerkeistä muodostui upseerin virkatutkinnon merkki ja jokaisen niistä taakse on kaiverrettu merkin omistajan kadettinumero ja nimen etukirjaimet.

”Kadettinumero liittää valmistuvat upseerit katkeamattomaksi ketjuksi kadettiupseerien joukkoa. Tämän päivän jälkeen on jaettu kaikkiaan 14 197 henkilökohtaista kadettinumeroa. Pitkä yhteisöllisyyden ketju.”

Kurssin priimus, luutnantti Verneri Mattila korosti puheessaan muuttuneen turvallisuusympäristön vaikutuksia tuoreiden upseerien opiskeluaikana.

Muutosta ja pysyvää

Kurssin priimus luutnantti Verneri Mattila toi puheessaan esille nyt valmistuvien kadettien opiskeluaikana tapahtuneet muutokset yhteiskunnassa ja Suomen turvallisuusympäristössä. Hänen mukaansa nyt valmistuvien kurssien kadetit aloittivat opintonsa keskellä koronapandemiaa vuonna 2021 ja lisäksi heidän opintojensa aikana merkittäviä muutoksia olivat Venäjän aloittama hyökkäyssota Ukrainassa ja Suomen Nato-jäsenyys.

”Sota oli rikkonut ympäröivän rauhan. Se muutti koko Euroopan turvallisuuspoliittisen maiseman ja sai meidät, tulevat upseerit, miettimään tehtävämme merkitystä, ja sitä, mitä varten meitä koulutetaan aivan uudella tavalla.”, Mattila totesi puheessaan Venäjän hyökkäyssodan Ukrainassa alkamisesta.

Mattila suuntasi puheessaan katseen myös tulevaisuuteen ja toi esiin alati muuttuvan turvallisuustilanteen maailmassa ja lisääntyvät konfliktit ja vastakkainasettelun. Hän kertoo kuitenkin uskovansa hyvään.

”Tänään valmistui 164 luutnanttia, rauhantekijää, itsenäisen Suomen puolustajaa ja turvallisemman liittouman rakentajaa. Suomi on hyvä ja puolustamisen arvoinen maa nyt ja tulevaisuudessa.”

Samalla Mattila toi kuitenkin esiin myös upseerikoulutuksen muutospaineet, joiden keskellä pysyvyyttä tuo hänen mukaansa yhteinen arvopohja. Hän kuitenkin muistuttaa, että myös arvopohjan luovat sotilaan korkeimmat hyveet, eli uskollisuus, miehuus, kunnia ja toveruus, muuttuvat myös ajassa.

”Tasa-arvon nimissä me tarvitsemme kaikkia ja sanallisesti, miehuus voidaan ymmärtää myös rohkeutena ja urhollisuutena. Yhteiset arvomme ja perinteemme ovat niin kauan voimassa, kuin me itse niihin uskomme. Yhtä kaikki, perimmäinen ajatus niiden takana on ja pysyy muuttumattomana. ”

Puolustusvoimain komentajan, kenraali Janne Jaakkolan puheen pääset lukemaan täältäPuolustusvoimain komentajan puhe kadettien päätöstilaisuudessa - Puolustusvoimat

Juhlassa palkitut

Palkitut priimukset:
Kurssin -ja Merivoimien priimus luutnantti Verneri Mattila
Maavoimien primus luutnantti Ella Oinonen
Ilmavoimien primus luutnantti Aleksi Toivonen

Kadettien valmistumisen päätöstilaisuudessa palkittiin myös yhteensä neljä tuoretta luutnanttia kunnia- ja perinnemiekoin. Jaettavia miekkoja olivat Maavoimien kunniamiekka, Merisotakoulun kunniamiekka, Ilmavoimien perinnemiekka ja Rajavartiolaitoksen kunniamiekka.

Kunnia- ja perinnemiekkojen saajat:
Kadettikoulun kunniamiekka luutnantti Matias Kallionpää
Merisotakoulun kunniamiekka luutnantti Verneri Mattila