Kadettiylikersantti Victor Thomanderin mietteitä valmistumisen kynnyksellä

Julkaisuajankohta 27.8.2020 16.49

104. kadettikurssin ja 87. merikadettikurssin opiskelijat valmistuvat sotatieteiden kandidaateiksi perjantaina 28.8.2020. Samana päivänä heidät ylennetään luutnanteiksi ja nimitetään Puolustusvoimien ja Rajavartiolaitoksen upseerin määräaikaisiin virkoihin. Kurssinsa priimus, kadettiylikersantti Victor Thomander, pitää arvossa opiskeluaikaansa Maanpuolustuskorkeakoulussa mutta odottaa jo innolla töiden alkamista.

Kadettiylikersantti Victor Thomander kiinnostui alun perin upseerin urasta sen tarjoaman laajan tehtäväkentän ja monipuolisten mahdollisuuksien takia.

– Halusin päästä tekemään jotain mielenkiintoista ja samalla merkityksellistä ja päätin siksi hakea tänne. Ja valinta oli oikea: opinnoista on jäänyt paljon hyviä muistoja ja koen oppineeni paljon. Nyt odotan jo innolla töiden alkua, Thomander iloitsee.

Kadettiylikersantti Thomander on nyt aivan kolmivuotisten kandidaatinopintojensa loppusuoralla: hän valmistuu kurssitoveriensa kanssa huomenna ja siirtyy sen jälkeen muiden mukana viiden vuoden määräaikaiseen virkasuhteeseen Puolustusvoimille tai Rajavartiolaitokselle ennen sotatieteen maisteriopintoja.

Opiskeluajassa parasta ovat Thomanderin mukaan olleet uudet ystävät sekä kadettikurssin poikkeuksellinen yhteishenki. Hän aikoo ehdottomasti pitää yhteyttä kurssitovereihinsa myös valmistumisen jälkeen, vaikka työt saattavatkin viedä ystäviä eri puolille Suomea.
Thomander pitää Puolustusvoimien ja ammattiupseerien roolia yhteiskunnallisesti merkittävänä. Puolustusvoimien lakisääteisten tehtävien täyttämisen lisäksi hän korostaa, että upseerit ovat mukana vaikuttamassa muun muassa varusmiesten maanpuolustustahdon sekä yhteishengen muodostumiseen.

Perjantaina 28.8.2020 Thomander valmistuu sotatieteiden kandidaatiksi kurssinsa priimuksena. Hänen mukaansa tärkeimpiä oppeja kadettikouluajoista ovat olleet nöyrä ja avoin asenne sekä periksiantamattomuus.

– Kunhan menee nöyrällä asenteella ja tekee parhaansa, niin sillä pääsee pitkälle, hän summaa.

Vuonna 2017 alkaneet 104. kadettikurssin ja 87. merikadettikurssin sotatieteiden kandidaattiopinnot huipentuvat perjantaina 28.8. koko päivän kestäviin juhlallisuuksiin. Arvokkaan juhlapäivän kulkua voi seurata Maanpuolustuskorkeakoulun YouTube-kanavalla.