Lukuvuoden avajaisissa puhuttiin muutoksista

Julkaisuajankohta 6.9.2018 15.36

Maanpuolustuskorkeakoulussa juhlittiin lukuvuoden avajaisia torstaina 6. syyskuuta 2018. Tilaisuudessa huomioitiin Puolustusvoimat 100 vuotta -juhlavuosi, uudistuvat maisteriopinnot ja turvallisuusympäristön kartoittamiseen liittyvät haasteet.

Kesäkuussa korkeakoulun rehtorina aloittanut kenraalimajuri Jari Kallio piti ensimmäisen avajaispuheensa, jossa hän kävi läpi Puolustusvoimat 100 vuotta -juhlavuoden näkyvyyttä Maanpuolustuskorkeakoulussa sekä upseerikoulutuksen muutosvalmiuden tärkeyttä.

- Puolustusvoimien asevelvollisten koulutusta ollaan parhaillaan kehittämässä ns. Koulutus 2020 -ohjelman mukaan. Ohjelman ensimmäisiä osia pilotoidaan jo muutamissa joukko-osastoissa. Maanpuolustuskorkeakoulun tulee olla vahvasti mukana Koulutus2020-työssä. Osallistumalla suunnitteluun tiedämme mitä Maanpuolustuskorkeakoulusta valmistuvilta sotatieteiden kandidaatti ja maisteri tutkinnon suorittaneilta upseereilta odotetaan nykyajan joukko-osastoissa, Kallio alleviivasi.

Avajaispuheen yhteydessä rehtori jakoi perinteiset Opetuksen laadunarvioinnin diplomit. Puolustusvoimien juhlavuosi huomioitiin Minun puolustusvoimani -kirjoituskilpailun palkintojen jaon muodossa. Kirjoituskilpailuun osallistui opiskelijoita kaikilta tutkintotasoilta. Perustutkinto-opiskelijoita voittajiksi valittiin Johannes Hemberg (104. kadettikurssi) ja Jussi Ahokas (8. maisterikurssi). Jatkotutkintosarjan voittajaksi ylsi Maria Keinonen, ja tohtorikoulutusohjelman parhaana palkittiin Jarkko Kosonen. Lisäksi erillisen kunniamaininnan saivat Antti Braks, Touko Katajisto, Veli-Matti Matikainen ja Päivi Mattila.

Lukuvuoden avajaisesitelmän piti sotilasprofessori, everstiluutnantti Jyri Raitasalo. Hänen esitelmänsä käsitteli Suomen ja muiden länsimaiden kykyä arvioida ja kartoittaa kylmän sodan jälkeistä turvallisuusympäristöä.

- Meidän tulee puolustusta kehittäessämme ottaa huomioon ne konkreettiset uhkakuvat, jotka muodostuvat jo olemassa olevista sotilaallisista suorituskyvyistä ja niistä, jotka otetaan käyttöön Suomen lähialueilla tulevina vuosina, Raitasalo kiteytti.

Oppilaskunnan puheenvuoron piti pääsihteeri, yliluutnantti Niko Kantoluoto, joka puhui oppilaskunnan toiminnassa tapahtuneista muutoksista sekä sotatieteiden maisterin tutkinnon uudistamisesta.

- Kurssilaisten opinnot tulevat olemaan laaja-alaisempia ja monipuolisempia eikä pääaineen kaltaista erikoistumista enää ole samassa syvyydessä kuin aiemmin. – –. Oppilaskunta näkee tässä mahdollisuuden tukea opiskelijoiden ammattitaidon syventämistä., Kantoluoto totesi.

Lukuvuoden avajaiset toimi alkusoittona samana päivänä alkavalle tohtoripromootiolle, jossa vihitään akateemiseen arvoonsa vuoden 2013 jälkeen valmistuneita sotatieteiden tohtoreita. Lisäksi tilaisuudessa promovoidaan kunniatohtoreiksi tasavallan presidentti Sauli Niinistö, Ruotsin maanpuolustuskorkeakoulun rehtori Romulo Enmark, vuorineuvos Kari Jordan, professori Markku Löytönen, professori Paula Vanninen sekä professori Mikko Viitasalo.

Paraatit ja juhlat