Disputation om gruppers övergripande kreativitet

Försvarshögskolan
Utgivningsdatum 4.3.2019 11.13
Pressmeddelande

Kapten Jani Liikolas doktorsavhandling Luovuus arkipäiväisenä jännitteenä – tutkimus kokonaisvaltaisesta ryhmän luovuudesta (Kreativitet som ett dagligt spänningsmoment – en studie i gruppers övergripande kreativitet) som hör till forskningsområdet Ledarskap granskas offentligt vid Försvarshögskolan fredagen den 12 april 2019. Disputationen ordnas i Sandhamnshusets auditorium Itälinnake (Sandhamnsvägen 2) klockan 12.00.

Kustos är överstelöjtnant, militärprofessor vid institutionen för ledarskap och militärpedagogik vid Försvarshögskolan Aki-Mauri Huhtinen. Opponent är professor Virpi Sorsa och forskare Jouni Virtaharju vid Svenska Handelshögskolan.

Syftet med doktorsavhandlingen är att finna och analysera övergripande kreativitet i en militärorganisations beredningsgrupper och att i synnerhet på praktisk nivå få en bild av kreativitetens struktur och hur kreativitet förekommer i beredning. I modellen har man utnyttjat en teoretisk referensram genom vilken man skapat helheter av olika kreativitetsnivåer.

Kapten Liikolas studie strävar efter att skingra övernaturliga och mystiska aspekter relaterade till kreativitet. Studiens begreppsapparat gör det möjligt att diskutera olika nivåer av kreativitet på ett mer konkret sätt. I grupper ses kreativitet som ett vardagligt fenomen i alla skeden av grupparbete. Den synligaste delen är i allmänhet den mest kreativa stunden där grupper kollektivt löser problem på ett nytt sätt. Studien fokuserar särskilt på övergripande kreativitet, med vilket avses analys av olika kreativitetstyper på olika nivåer. Beroende på den operativa miljön utför grupper en hel del förberedande arbete före och efter det mest kreativa skedet. Enligt Liikolas studie omfattar även dessa skeden kreativitet, men den tar sig olika uttryck i olika situationer och verksamhetsformer.

Centrala resultat

De centrala resultaten av doktorsavhandlingen är hur olika faktorer skapar en övergripande bild av gruppers kreativitet. I alla skeden av grupparbete finns faktorer som främjar eller motverkar kreativitet, och spänningar bildas mellan dem. I grupper har kreativitet olika nivåer som förändras. Utöver identifieringen av kreativa faktorer tar avhandlingen även upp en mer omfattande syn på det individuella perspektivet och faktorer som motverkar respektive främjar kreativiteten. Avhandlingen framhäver att negativa faktorer inte utgör en direkt motsats till konstruktiva faktorer. Begränsningarna för kreativiteten skapar balans i och förstör kreativitet. Spänningarna mellan olika sidor av kreativitet utgör i sin tur en del av den kreativa dynamik som observerats i grupper.

I Finlands historia har militärorganisationer alltid haft en kultur som präglats av starkt ledarskap och organisering. Det trendiga begreppet ’kreativitet’ har i Liikolas avhandling kombinerats med handling och situationer där effektivitet och mekaniskhet traditionellt varit mer bekanta begrepp. Kreativiteten får större betydelse, eftersom den teknologiska utvecklingen kräver allt mer tankeförmåga, utveckling och innovativa arbetsmetoder. I dag förväntas militärorganisationer vara agila och överraskande. Därför bör de inte låta bli att utnyttja den kreativa potentialen, eftersom framtiden inte kommer att bli mer statisk, utan förändringscykeln kräver förnyelse.

Välkommen till disputationen

Kapten Jani Liikola utexaminerades som officer vid Försvarshögskolan 2007 och blev magister i militärvetenskaper 2013. Under sin militärkarriär har han tjänstgjort i olika uppgifter vid Gränsbevakningsväsendet, bland annat som gränsbevakningsofficer, stabsofficer och planeringsofficer. För närvarande arbetar han vid Sydöstra Finlands gränsbevakningssektion som chef för gränskontrollstationen i Vaalimaa.

Fritt inträde till disputationen på finska. Eftersom disputationen ordnas på militärområde ska deltagare anmäla sig senast tisdagen 9.4.2019 på lyyti.in/liikola2019.

Doktorsavhandlingen kan laddas ner från publikationsarkivet Doria senast 10 dagar före disputationen.

Jani Liikola (040 820 4363 / [email protected])

Kokoukset ja seminaarit