Maanpuolustuskorkeakoulun kirjasto kansalliseen Finna-palveluun

Julkaisuajankohta 31.8.2017 8.46

Maanpuolustuskorkeakoulun kirjasto on liittynyt osaksi kansallista Finna-aineistopalvelua muiden suomalaisten korkeakoulukirjastojen rinnalle. Finna-palvelu kokoaa yhteen suomalaisten kirjastojen, arkistojen ja museoiden kokoelmia sekä aineistoja kaikkien käytettäväksi. Käytännössä uusi MPKK-Finna korvaa kirjaston aiemman aineistotietokannan Taiston.

Finna-palvelua on rakennettu kansallisella tasolla jo vuosien ajan. Toiminta-ajatuksena on koota erilaisten muistiorganisaatioiden aineistoja ja kokoelmia selattavaksi sekä käytettäväksi yhden palvelun taakse. Tämä tarjoaakin täysin uudenlaisia mahdollisuuksia vaikkapa sotahistorian tutkimiseen: aihetta taustoittava kirjallisuus kirjastoista, digitoidut alkuperäisasiakirjat arkistoista ja kuvitus museoiden kuvakokoelmista.

MPKK-Finna on kustomoitu muiden mukanaolevien organisaatioiden tapaan sekä sisällöltään että visuaaliselta ilmeeltään vastaamaan juuri oman asiakaskuntansa tarpeisiin ja toimintaan. Maanpuolustuskorkeakoulun ja Maasotakoulun kirjastoaineistojen lisäksi MPKK-Finna mahdollistaa haun samanaikaisesti myös kotimaisista artikkeliviitteistä Arto-tietokannan välityksellä, Kuopion Varastokirjaston kokoelmista sekä Sotamuseon tarjoamista SA-kuvista. Sota-ajan kuva-aineiston myötä kaksi Maanpuolustuskorkeakoulun toimintoa yhdistävät voimiaan yhteiseen palveluun. Myöhemmin MPKK-Finnan palvelutarjonta tulee laajenemaan vielä entisestään mm. ulkomaisen tietokanta-aineiston osalta.

Sotamuseon tutkija Johanna Palokankaan mukaan Finna tuo Maanpuolustuskorkeakoulun kirjastolle lisää näkyvyyttä ja tavoittaa niitäkin käyttäjiä, joille sotatieteellinen kirjasto ei ole aiemmin ollut välttämättä tuttu.

– Se, että kirjasto on päässyt suureen konseptiin mukaan esittelemään omaa aineistoaan, tuo todennäköisesti lisää asiakkaita, Palokangas pohtii.

Aiemmasta Taisto-tietokannasta tutut omatoimipalvelut, kuten kirjastokortilla sisäänkirjautuminen sekä sitä kautta aineiston varaaminen ja tilaaminen sekä myös suosikkilistojen rakentaminen säilyvät MPKK-Finnassa normaalisti ennallaan. Erityisesti aineiston haku- ja rajausmahdollisuudet parantuvat merkittävästi aiempaan verrattuna. Maanpuolustuskorkeakoulun kirjaston informaatikko Joonas Parviainen uskookin, että opiskelijat tulevat hyödyntämään uutta MPKK-Finnaa enemmän kuin Taistoa.

– Esimerkiksi hakukone on paljon älykkäämpi kuin ennen sekä lähempänä nykyisen internetsukupolven käyttökokemuksia. Kokonaisuudessaan sivusto on vanhaa Taistoa yksinkertaisempi, Parviainen kertoo.

MPKK-Finna on edelleen kehitysvaiheessa, mutta se on jo käytettävissä normaalisti osoitteessa http://mpkk.finna.fi. Palvelun kautta on mahdollista antaa myös palautetta sekä kehitysehdotuksia, joita kirjasto ottaa erittäin mielellään vastaan!