”Hallitusti toteutettu kokonaisuus"

Julkaisuajankohta 28.10.2016 16.19

Kenttärovasti, teologian maisteri Janne Aallon väitöskirja tarkastettiin tänään 28.10. Maanpuolustuskorkeakoululla. Sotilaspedagogiikan tutkimusalaan lukeutuvan väitöksen aiheena on "Hyvä sotilas - oikea toiminta. Miksi asevoimissa opetetaan sotilasetiikkaa?"

Väitöstilaisuudessa kustoksena toimi Maanpuolustuskorkeakoulun sotilaspedagogiikan professori Juha Mäkinen ja vastaväittäjänä professori Jaana Hallamaa Helsingin yliopistosta. Aallon sotilasetiikan väitöstutkimuksessa selvitetään kansainvälisesti viiden eri maan sotilasoppilaitosten ja asevoimien etiikan opetuksen tavoitteita ja verrataan niitä suomen Puolustusvoimissa annettavan etiikan opetuksen tavoitteisiin.

– Kun vielä kylmän sodan aikaan puhuttiin sodan etiikasta ja oikeutuksesta, on nyttemmin siirrytty keskustelemaan sotilaan etiikasta, Aalto pohjusti lektiossaan.

Aalto nosti esiin myös kaksi sotilasetiikan näkökulmaa, toiset haluavat kasvattaa eettisessä mielessä hyvän sotilaan ja toiset oikein toimivan sotilaan.

– Sotilasetiikassa ei ole mitään universaalia hyvää tai oikeaa toimintatapaa - mikä on oikein ja hyvin on tapauskohtainen määrittelykysymys, Aalto kiteytti.

Vastaväittäjänä toimineen professori Hallamaan mukaan väitös on hallitusti toteutettu kokonaisuus.

– Tutkimus on kiinnostava, mielekkäällä ja relevantilla tavalla rajattu. Minulla on ilo esittää väitös hyväksyttäväksi, Hallamaa kiteytti loppusanoissa.

Väitöskirja on ladattavissa ja luettavissa sähköisenä täällä.