Anttosen väitöksen aihe on sekä tieteellisesti että yhteiskunnallisesti relevantti

Julkaisuajankohta 9.9.2016 14.33

FM, KM Johanna Anttosen väitöskirja Poliisi- ja upseeriprofessioiden yhteiskehittelyn mahdollisuuksista tarkastettiin tänään 9. syyskuuta sotatieteiden tohtorin tutkintoa varten. Kruununhaan Maneesilla pidetyssä väitöstilaisuudessa kustoksena toimi Maanpuolustuskorkeakoulun professori Juha Mäkinen ja vastaväittäjänä dosentti Risto Honkonen Tampereen yliopistolta.

Lektiossaan Anttonen perusteli väitöksen aihettaan nostamalla esiin viimeaikaiset Saksan ja Ranskan terrori-iskut sekä pakolaistilanteen, joiden kautta keskustelun suunta on muuttunut voimakkaasti.

– Keskustelu on siirtynyt pois tutkimukseni näkökulmasta eli viranomaisyhteistyöstä kotimaassa ja sen lisäämisen mahdollisuuksista. Lisäksi myös erityisesti rauhanajan toimintaan painottuva yhteistyö jää usein vähemmälle huomiolle, Anttonen pohjusti.

– Luomme päivittäin käsityksiä siitä mikä on turvallista. Turvallistamisesta on tullut päivän sana. Sen ajatuksena on luoda turvaa ja etukäteen turvata uhalta ja vaaralta tai ainakin varautua niihin, Anttonen kiteytti.

Vastaväittäjänä toiminut Tampereen ylipiston dosentti Risto Honkonen ei kysymyksillään päästänyt väittelijää helpolla. Honkosen mukaan väitöksen aihe oli kuitenkin kiinnostava ja relevantti, niin tieteellisesti kuin yhteiskunnallisesti.

– Väittelijällä oli rohkeutta kyseenalaistaa yleisiä totuuksia. Väittelijä on omistautunut viranomaisrajat ylittävälle tutkimus- ja kehitystyölle. Lisäksi hän hallitsee aihepiirin hyvin ja osaa perustella valintansa, Honkonen kiteytti loppukommenteissa.