EAPTC-seminaari kokoaa kansallisuudet yhteen

MaanpuolustuskorkeakouluPuolustusvoimien kansainvälinen keskus FINCENT
Julkaisuajankohta 25.4.2017 9.31

Viides vuosittainen EAPTC (European Association of Peace Operations Training Centres) -seminaari järjestetään tänä vuonna Helsingissä, Santahaminassa 2.-4. toukokuuta. Seminaarin tämänvuotiseksi teemaksi valikoitui ’’Vastaaminen nykyajan haasteisiin moniulotteisissa rauhanoperaatiossa – teoriasta käytäntöön.’’

EAPTC on lohkaistu osa International Association of Peace Operations Training Centres (IAPTC)- järjestöstä, johon Euroopan lisäksi kuuluu Afrikka, Etelä-Amerikka ja Aasia, joista kullakin maanosalla on oma rauhanturvaoperaatioiden koulutuskeskuksensa. IAPTC:n maailmankokous järjestettiin Suomessa vuonna 2012.

Tänä vuonna EAPTC-seminaarissa keskitytään kolmeen pääaiheeseen, jotka ovat rauhanturvatoiminnan eettisyys, siviilien suojelu sekä siviilien, sotilaiden ja poliisin toiminta yhteisen tavoitteen eteen operaatioalueella. Aiheita käsitellään niin teoreettisesti kuin konkreettisestikin.

Suomen kriisinhallintakeskus vastaa seminaariin osallistuvista siviilityöryhmistä, Poliisiammattikorkeakoulu poliiseista ja Puolustusvoimien kansainvälinen keskus sotilaista. Maanpuolustuskorkeakoulun tehtävä on vastata tutkimuksesta. Jokaisesta työryhmästä löytyy kunkin ryhmän jäseniä, jotta yhdessä ongelmien ratkaiseminen ja tietojen vaihto toimisi mahdollisimman sujuvasti.

– Kahden ja puolen päivän eteen on tehty todella paljon töitä, jotta pystymme tarjoamaan osallistujille mahdollisuuden tuoda esille ja kehittää heidän asiaansa omissa ryhmissään hyvinkin kattavasti, summaa Puolustusvoimien kansainvälisen keskuksen johtaja, komentaja Jukka-Pekka Schroderus.

Järjestävän valtion toimijoilla on mahdollisuus esitellä omaa toimintaansa seminaarin noin 90 osallistujalle. 20 eri valtiosta ympäri maailmaa tuleville vieraille tarjotaan myös sosiaalista ohjelmaa muun muassa Suomi 100 -teemaisella kaupunkikierroksella Helsingissä.