Helsingin Sotalapset ry tutustui Maanpuolustuskorkeakouluun

Julkaisuajankohta 16.9.2016 10.45

Paikallinen sotalasten yhdistys vieraili torstaina 15. syyskuuta Maanpuolustuskorkeakoulussa. Ohjelmaan kuului kahvittelua, korkeakoulun perinteiden esittelyä ja historiallinen bussikierros.

Sotalasten tutustumiskierros Maanpuolustuskorkeakouluun lähti liikkeelle Santahaminatalon café Korvikkeesta. Lämmin kupponen kahvia ja kapteeni Riku Rostin sulava esitys siivittivät joukon päivän ohjelmaan. Kierros jatkui Rostin johdolla korkeakoulun päärakennukseen, jonka pihalla arvoisat vieraat saivat kuulla kampuksen historiasta olympiakylänä sekä tutustua Kadettikoulun kanuunoihin.

Ovien sisäpuolella odotti historiallinen katsaus korkeakoulun kunnialaattoihin ja maineikkaaseen uimahalliin. Ennen lounasta reipas visiitti Kadettikellarille, jossa historian havina oli alati läsnä ja kadettien ylväät perinteet käsin kosketeltavia. Kurkkaus kadettien soppeen, jonne vain harva ulkopuolinen saa kutsun, oli monin tavoin ehkä koko päivän kohokohta.

Kierroksen lopussa Virve Vaskela kertoi sotalasten nauttineen päivästä : tutustumiskierroksen myötä "aukko sivistyksestä oli täyttynyt". Tutustumispäivä jatkui vielä tietokirjailija, everstiluutnantti (evp) Jarmo Niemisen vetämällä bussikierroksella Santahaminan saaren yleisestä historiasta.

Helsingin sotalapset ry:n puheenjohtaja Maija Lindroos lähetti terveisensä:

– On tärkeää, että meillä on yleinen asevelvollisuus. Toivon naisten osuuden kasvavan niin varusmiesten kuin myös ammattiupseerien joukossa.

Suomalaisista sotalapsista voi lukea heidän omia kokemuksiaan, tutkimustietoutta ja paljon muuta viikolla 38 avattavilta nettisivuilta osoitteessa www.sotalapsi.fi.

Muut tapahtumat