Juoksuhaudat ja sotakalusto luovat museovierailuun autenttisen tunnelman

Julkaisuajankohta 29.7.2016 11.03

Sillä välin kun Liisankadulla sijainneelle Sotamuseolle etsitään uusia tiloja, ovat sen kohteet Suomenlinnassa auki tavalliseen tapaansa. Maneesin näyttely Autonomiasta Atalantaan ja sukellusvene Vesikko vetävätkin kävijöitä puoleensa, etenkin säiden suosiessa

Aurinko porottaa Helsingin yllä ja kaduilla on ihmisiä sankoin joukoin. Suomenlinnaan vievä lautta on pakkautunut täyteen. Matkustajista monet suuntaavat päivän aikana ainakin toiseen Sotamuseon kohteista. Sodankäynnin kehitys menneiltä vuosisadoilta tähän päivään näyttää kiehtovan. Kävijämäärät ovatkin olleet nousussa viime vuosina. Maneesissa oppaana toimivan Tonin mukaan suunta on pysynyt oikeana.

– Nyt heinäkuussa on ollut jotakuinkin yhtä vilkasta kuin viime vuonna. Esimerkiksi kaupungilla järjestettävät yleisötapahtumat vaikuttavat kävijöiden määrään näihin aikoihin, sillä turisteja on paljon liikkeellä.

Sotamuseon Maneesin Autonomiasta Atalantaan-näyttelyssä ihmisiä puikkelehtii sisälle rakennetuissa juoksuhaudoissa. Näyttävä sotakalusto vetää hiljaiseksi ja vapaasti sovitettavissa olevat vaatteet sekä varusteet innostavat syventymään tunnelmaan. Perheensä kanssa näyttelyssä kiertelevä Jukka on vaikuttunut ensimmäisestä kerrastaan Maneesissa.

– Lapset ovat ainakin innoissaan, kun pääsevät näkemään sotakalustoa ja kulkuneuvoja, etenkin panssarivaunun, näin läheltä. Ja onhan aiheet ja esineet täällä mielenkiintoisia, saatan tulla käymään joskus toistekin.

Vähän matkan päästä Maneesista sukellusvene Vesikko seisoo aivan vesirajassa ja kerää ympärilleen paljon uteliaita katselijoita. Sen edustalla on ihmisiä kuvaamassa ja istumassa suojassa auringolta. Sisäänkäynnille on kertynyt mittava jono. Sisällä on jo ahdasta, kun useampi henkilö kerrallaan kulkee aluksen kapeaa käytävää. Alus on ainutlaatuinen tilaisuus päästä tutustumaan siinä palvelleen miehistön ahtaisiin oloihin, esimerkiksi miehistön tarkasti pedattuihin punkkiin. Osa Vesikon vetovoimasta perustuu siihen seikkaan, että se on ainoa jäljellä oleva suomalainen sukellusvene.

– Olen ollut Suomenlinnassa muutamia kertoja aiemminkin, mutta Vesikossa ei ollut vielä tullut käytyä. Päädyin tutustumaan siihen myös siksi, että se on kohteena niin ainutkertainen, kertoo sukellusveneestä ulos astuva Riikka.

Sotamuseon Maneesi ja Vesikko ovat avoinna päivittäin kello 11–18, aina 2.lokakuuta saakka.

Päivittäin järjestetään myös hintaan sisältyviä tietoiskuja.

Käy tutustumassa näyttelyihin ja aikatauluihin lisää Sotamuseon sivuilta.