Kesäkoulussa pohditaan sotilaspedagogisia aiheita ja näkökulmia

Julkaisuajankohta 17.8.2016 13.05

Maanpuolustuskorkeakoululla järjestetään maanantaina 22. elokuuta Sotilaspedagogiikan kesäkoulu. Ohjelma alkaa kello 08:15 Santahaminassa, Ritaritalon Yrjö Maunu-auditoriossa. Kesäkoulu tarjoaa monipuolisesti kiinnostavia luentoja aina yksittäisen sotilaan toimimisesta laajempiin sotilasoperaatioihin.

Päivän kestävän kesäkoulun luennoilla pohditaan sotilasetiikan haasteita, ratkaisumahdollisuuksia ja poliittisen päätöksenteon vaikutuksia sotilastoimintaan ja sotilaiden toimintakyvylle asetettaviin vaatimuksiin. Lisäksi päivän aikana syvennytään terrorismin vastaiseen taisteluun ja tällä kertaa myös israelilaisesta näkökulmasta.

Asiantuntijoina paikalla ovat professorit Kirsi Valkeapää ja Juha Mäkinen, prikaatikenraali Kim Mattson, kenttärovasti Janne Aalto ja dosentti Arto Mutanen. Mukana myös professori Asa Kasher Tel Avivin yliopistosta, Israelista. Professori Kasher on mies Israelin asevoimien eettisen koodiston takana.

Kesäkoulu pohjautuu Anjalan seminaareihin, joita Maanpuolustuskorkeakoulu on järjestänyt yhdessä Tampereen yliopiston kasvatustieteilijöiden vuodesta 2009. Tällä kertaa sotilaspedagogiset näkökulmat ja perustelut ovat esillä kesäkoulun muodossa Santahaminassa ja moninäkökulmaisessa dialogissa.

Sotilastoimintaan liittyvät aiheet muuttuvat aina vain ajankohtaisemmiksi ja kiinnostavat siksi myös suurta yleisöä. Tämänvuotinen kesäkoulu on ensimmäinen laatuaan, mutta suunnitelmissa on tilaisuuden kehittäminen ja sen tekeminen vakituiseksi tulevina vuosina.

Päivän ohjelma:

klo 08.15–08.45 Professori Juha Mäkinen "Sotilaspedagogisia näkökulmia sotilastoimintaan"

klo 08.45–08.55 Aamukahvit

klo 09.00-09.45 Prikaatikenraali Kim Mattsson "Suomalainen kadettiupseeri sekä kansallisena että
kansainvälisenä toimijana"

klo 10.00–10.45 Kenttärovasti Janne Aalto "Muutamia sotilasetiikan haasteita ja niiden ratkaisuyrityksiä"

klo 12.00-12.45 Professor Asa Kasher "Major issues in fighting terrorism: ethics and its teaching"

klo 13.00–13.45 Professori Kirsi Valkeapää "Toimintakyky"

klo 14.00–14.45 Dosentti Arto Mutanen "Taitava sotilas – tietävä kokonaisturvallisuuden toimija"

klo 15.00–16.00 "Winland STN tutkimushanke" Professori Juha Mäkinen

Lisätietoja tilaisuudesta antaa professori Juha Mäkinen ([email protected] tai 0299 530 403), ilmoittautumiset osoitteeseen [email protected]