Kokoelmat

Maanpuolustuskorkeakoulun kirjaston aineisto on jaettu Santahamina-talon kahdessa kerroksessa erilaisiin kokoelmiin, jotka näkyvät myös MPKK-Finnassa.

Maanpuolustuskorkeakoulun kirjaston kokoelmat koostuvat painetuista ja elektronisista aineistoista sekä kausijulkaisuista. Keskeisessä osassa on myös Maanpuolustuskorkeakoulussa ja Puolustusvoimissa tuotettu aineisto kuten opinnäytteet, oppaat ja ohjesäännöt.

Kirjaston kokoelmaprofiilissa korostuvat Maanpuolustuskorkeakoulun opetus- ja tutkimusalat sotataidon (sotahistoria, strategia, operaatiotaito ja taktiikka), johtamisen, sotilaspedagogiikan, sotilassosiologian, sotatekniikan sekä sotatalouden muodossa. Lisäksi kirjaston kokoelmiin hankitaan sotatieteellistä tutkimusta tukevaa aineistoa monipuolisesti muun muassa eri maiden asevoimiin, kriisinhallintaan, sotilaslainsäädäntöön ja liikunta- sekä terveystieteisiin liittyen.

Kirjaston kokoelmista löytyy suomen, englannin ja ruotsin kielten lisäksi aineistoa myös muun muassa venäjäksi, saksaksi ja ranskaksi.

Kaksi kadettia lainaamassa kirjoja kirjastossa

Kirjaston ensimmäinen kerros on avoin kaikille ja sen kokoelmat ovat käytettävissä kirjaston aukioloaikoina. Ensimmäisen kerroksen kokoelma- ja palvelukartan löydät tästä.

• Nova-kokoelma sisältää uusimman, vuoden 2000 jälkeen julkaistun koti- ja ulkomaisen kirjallisuuden aihepiireittäin luokiteltuna.
  • Yleiskokoelma sisältää ennen vuotta 2000 julkaistun koti- ja ulkomaisen kirjallisuuden aihepiireittäin luokiteltuna.
  • Käsikirjasto sisältää mm. matrikkeleita ja hakuteoksia sekä käsikirjastokappaleet MPKK:n julkaisuista ja keskeisistä sotatieteellisistä vuosikirjoista. Käsikirjaston aineistoa ei lainata ulos.
  • Russica-kokoelma sisältää venäjänkielisen kirjallisuuden sekä aikakauslehdet. Lehtiä ei lainata ulos. Ennen vuotta 1918 julkaistu venäjänkielinen vanhempi kirjallisuuskokoelma on erillisessä kirjaston olosuhdevarastossa, josta aineistoa on mahdollista tilata tutkittavaksi. Vanha Russica -kokoelman kortisto on digitoitu ja saatavissa Doria-julkaisuarkistosta.
  • Lehtikokoelma sisältää kirjastoon tilatut kotimaiset, sekä vuoden 1970 jälkeen julkaistut ulkomaiset lehtivuosikerrat ja kausijulkaisut. Ennen vuotta 1970 julkaistut ulkomaiset lehdet ovat kirjaston varastossa, josta ne ovat erikseen tilattavissa käyttöön. Lehtiaineistoa ei lainata ulos, mutta kirjastolla on kopiointi- ja skannausmahdollisuudet.

Kirjaston toisessa kerroksessa sijaitsee 24/7-kokoelma sekä oppimiskeskus, jotka on tarkoitettu vain Maanpuolustuskorkeakoulun opiskelijoille sekä Puolustusvoimien henkilökunnalle.

Sotilas ottaa tablettia kirjahyllystä

E-aineistot

Maanpuolustuskorkeakoulun kirjasto on hankkinut asiakkaidensa käyttöön sotatieteellisiä tietokantoja. Koti- ja ulkomaisia aineistohakumahdollisuuksia on listattu MPKK-LibGuides -palveluun.

Eri asiakasryhmät voivat käyttää tietokantoja seuraavasti:

• Siviiliasiakkaat: Maanpuolustuskorkeakoulun kirjaston asiakaskoneet tai langaton paikallisverkko.
  • Maanpuolustuskorkeakoulun ja puolustushaarakoulujen (MAASK, MERISK, ILMASK) opiskelijat+henkilökunta: FUNET- tai TUVE-ympäristö (sekä HAKA-kirjautuminen).
  • Muu Puolustusvoimien henkilökunta: TUVE-ympäristö.