Begravningen av Mannerheimriddaren Tuomas Gerdt i Villmanstrand

Markstridsskolan
Utgivningsdatum 23.11.2020 9.01
Pressmeddelande
Tuomas Gerdt i Reservofficersskolans Manege. Bakom sig har han militärpersonal och officersaspiranter.
Riddaren av Mannerheimkorset Tuomas Gerdt var en omtyckt och ansedd gäst också vid Reservofficersskolans tillställningar. Bilden är från år 2014, Reservofficerskursens avslutningsgala i Fredrikshamn.

Riddaren av Mannerheimkorset, kapten (res) Tuomas Gerdt kommer att föras till gravens ro i Villmanstrand på lördag 28 november 2020 under militära hedersbetygelser.

Begravningen inleds med en privat välsignelseceremoni i Lauritsala kyrka klockan12. Välsignelsen kommer att levereras av fältbiskopen Pekka Särkiö och pastor Jorma Taipale. Endast ett mycket begränsat antal av Gerdts släktingar och inbjudna gäster kommer att delta i akten för att förhindra spridning av coronaviruset.

Efter välsignelsen kommer Gerdt att begravas på Lepola-kyrkogården och begravningsprocessionen kommer att ta vägen Kauppalankatu - Lauritsalantie - Lepolankatu från Lauritsala kyrka ungefär klockan 13. Allmänheten kan hylla begravningsprocessionen vid sidan av vägen.

Efter gravsänkningen arrangerar släktingarna en privat minnesstund för inbjudna gäster. Efter att eskorten lämnat graven kan andra begravningsgäster ta sina sista hälsningar till Gerdts grav.

Militära hedersbetygelser vid Gerdts begravning

Markstridsskolan, som var Gerdts faddertruppenhet, ansvarar för de militära hedersbetygelserna vid begravningen. Vid begravningen iakttas den avlidnes och de anhörigas önskemål.

Begravningens militära element omfatta bl.a. fanvakt med tretungad statsflagga, bärare av hederstecknen samt salut vid graven.

Som kistbärare verkar beväringar som tjänstgör vid Reservofficersskolan vid Markstridsskolan. På det här sättet vill man symbolisera överföringen av veteranernas arv till följande generationer.

Republikens president och försvarsmaktens överbefälhavare Sauli Niinistö samt försvarsminister Antti Kaikkonen deltar i begravningen. President Niinistö håller tal vid graven. Som Försvarsmaktens officiella representant verkar kommendören för försvarsmakten, general Timo Kivinen.

Trafikarrangemangen lördag 28.11.2020

Lauritsala kyrka med omgivning kommer att avskärmas från allmänheten under välsignelseceremonin. Parkeringen vid kyrkogården i Lepola är också reserverad endast för de inbjudna gästernas fordon.

Begravningsprocessionen från Lauritsala kyrka till Lepola kyrkogård kan följas längs vägen Kauppalankatu - Lauritsalantie - Lepolankatu.

Polisen dirigerar trafiken.