Puoli vuotta maisteriopintoja takana

Julkaisuajankohta 17.12.2020 14.34
yliluutnantti Nico Lingman

Maanpuolustuskorkeakoulun maisterikurssi SM10 valmistautuu lähtemään joululoman viettoon. Kuluneen syksyn opinnot tarkastetulla tutkintorakenteella ovat sujuneet koronatilanteesta huolimatta hyvin ja sekä opiskelijat että henkilökunta odottavat innolla tulevaa kevättä.

SM10-maisterikurssi aloitti syksyllä ensimmäisenä kurssina tarkastetussa maisterintutkinnossa. Opiskelijat ovat viettäneet aiempaa useamman vuoden työelämässä ennen maisteriopintojaan, minkä lisäksi opintosisältöihin on tehty muutoksia. Kurssinjohtaja, kapteeni Antti Nissinen, kertoo olevansa tarkastetun tutkinnon suhteen oikein tyytyväinen.

– Opiskelijoilta on saatu rakentavaa palautetta tarkistetun tutkinnon käytännön toteutuksesta ja suunta on ehdottomasti oikea. Kevättä kohti siirryttäessä on mielenkiintoista nähdä, kuinka hyvin onnistumme opintojen punaisen langan säilyttämisessä, kun siirrymme suorituskyvyn rakentamisesta kohti valmiuden kohottamista ja joukkojen perustamista, Nissinen kuvailee.

Myös SM10-kurssin vanhin, yliluutnantti Nico Lingman, kertoo olevansa opintoihin tyytyväinen.

– Syksyn alussa jännitti, että uusi tutkintorakenne tarkoittaisi sitä, ettei opetusta ole ehditty suunnitella kunnolla ja että me tulemme toimimaan koekaniineina, kun uusia käytänteitä haetaan. Näin ei kuitenkaan ollut, vaan opintokokonaisuudet ovat tuntuneet enimmäkseen loogisilta ja hyvin koostetuilta, Lingman iloitsee. – MPKK on myös ollut kiinnostunut kuulemaan opiskelijoiden palautetta opinnoista.

Maisterivaiheen opinnot ovat teoriapainotteisia, ja opiskelurutiinien hakeminen on Lingmanin mukaan vienyt hetken.

– Tuntuu siltä, että tässä opiskellaan ihan selvästi yliopistotutkintoa, kun taas kandivaihe oli käytännönläheisempää.

Yleisesti Lingman kertoo odottavansa maisteriopinnoilta eniten gradun kirjoittamista sekä opiskeluvaihetta aselajikouluissa. Vanhoja kurssitovereita on ollut mukava nähdä, vaikka yhteisiä kokoontumisia on jouduttu koronavirustilanteen vuoksi rajoittamaan.

Koronavirustilanne on näkynyt myös opintojen järjestelyissä, vaikka viruksen vaikutuksia opetukseen onkin Nissisen mukaan pyritty rajaamaan minimiin. Kampusalueella ja opetustilanteissa on kuitenkin käytetty kasvomaskia, ja joitain opintokokonaisuuksia on siirretty verkkoon.

– Minusta tuntuu, että opiskelijat olisivat valmiita olemaan enemmänkin etänä. Koululla on kuitenkin tiettyjä vaatimuksia esimerkiksi siitä, millaisilla kursseilla on pakko olla fyysisesti läsnä, Lingman kuvailee. – Mutta me olemme sitten olleet luovia. Esimerkiksi jos opetusta on ollut pienemmissä auditorioissa, niin olemme sopineet, että kolmasosa kurssista on aina vuorollaan etänä, jotta saadaan pidettyä turvavälit.

– Joustoa tämä on vaatinut jokaiselta ja lisännyt niin fyysistä kuin henkistäkin kuormaa. Yhdessä kuitenkin menemme eteenpäin ja henki on hyvä, Nissinenkin toteaa. – Toivottavasti jokainen saa jouluna levätä ja kerätä voimia kevään opiskelua varten. Kiitos syksyn uurastuksesta ja rauhallista joulua.