Kunniatohtorit

Sotatieteiden kunniatohtorit ovat Maanpuolustuskorkeakoulun toiminnan kannalta keskeisiä yhteiskunnallisia vaikuttajia.

Tasavallan presidentti Sauli Niinistö
Tasavallan presidentti Niinistö on antanut vahvan tuen Puolustusvoimille poliittisessa päätöksenteossa nykyisessä ja aiemmissa julkisissa tehtävissään vuodesta 1987 alkaen. Sen lisäksi hän on korostanut Puolustusvoimien ylipäällikkö-instituutiota Puolustusvoimat 100 -juhlavuonna. Kunniatohtorin arvon myöntäminen on korkein Puolustusvoimien piiristä annettavissa oleva akateeminen tunnustus.

Rehtori Romulo Enmark
Enmark on toiminut Ruotsin Försvarshögskolan rehtorina vuodesta 2011 alkaen. Hän on ollut erityisen ansiokas Maanpuolustuskorkeakoulun ja suomalaisen upseerikoulutusjärjestelmän esilletuoja eurooppalaisessa sotakoulukentässä. Lisäksi hän on kehittänyt ja edistänyt Maanpuolustuskorkeakoulun ja Försvarshögskolan välistä yhteistyötä.

Vuorineuvos Kari Jordan
Jordan on Maanpuolustuskurssiyhdistyksen hallituksen puheenjohtaja sekä merkittävä maanpuolustustyön tukija eri tehtävissään. Vuodesta 2006 alkaen Jordan on toiminut Metsä Groupin pääjohtajana.

Professori Markku Löytönen
Löytönen on Maanpuolustuskorkeakoulun neuvottelukunnan pitkäaikainen puheenjohtaja sekä Maanpuolustuskorkeakoulun asian edistäjä yliopistomaailmassa. Löytönen on toiminut kulttuurimaantieteen professorina Turun yliopistossa vuosina 1998–1999 ja Helsingin yliopistossa vuodesta 1999 alkaen. Vuosina 2008–2009 Löytönen oli Helsingin yliopiston vararehtori. Vuonna 1990 Löytönen palkittiin Tieto-Finlandialla, ja hän on toiminut Suomen tietokirjailijat ry:n puheenjohtajana vuodesta 2012 alkaen. Aiemmin Löytönen on ollut Puolustusvoimien tiedustelualan reservissä.

Professori Paula Vanninen
Vanninen on toiminut VERIFIN:in tutkimusjohtajana vuosina 1996–2002 ja johtajana vuodesta 2005 lähtien. Vanninen on merkittävällä panoksellaan ollut kehittämässä VERIFIN ja Puolustusvoimien tutkimuslaitoksen sekä Suojelun erikoisosaston yhteistyötä. Sen lisäksi Vanninen on Helsingin yliopiston professori sekä suorittanut Maanpuolustuskoulutusyhdistyksen kurssin 180 vuonna 2007.

Professori Mikko Viitasalo
Viitasalo on ollut keskeinen henkilö Maanpuolustuskorkeakoulun kansallisen yliopistostatuksen luonnissa. Vuosina 1993–2006 Viitasalo toimi Maanpuolustuskorkeakoulun ensimmäisenä tutkimusjohtajana. Sen lisäksi hän on toiminut puheenjohtajana Professoriliitossa vuosina 1989–1992, Akavassa vuosina 1995–1999 sekä Paasikivi-seurassa vuosina 2001–2010.