Kadettien opiskelijaelämä palaamassa raiteilleen pitkän tauon jälkeen

Julkaisuajankohta 1.11.2021 14.33

Tiivistahtisen opiskelun vastapainoksi kuuluvat myös opiskeluajan riennot. Koronan vuoksi pysähdyksissä ollut järjestötoiminta on syksyllä päässyt vihdoin käyntiin myös Kadettitoverikunnassa. Opiskelijatapahtumia on jälleen päästy järjestämään ja tuoreimmat kadettikurssit eli 108. kadettikurssi ja 91. merikadettikurssi ovat päässeet nauttimaan lähestulkoon normaalista opiskelijaelämästä.

Kadettitoverikunnan puheenjohtaja, kadettialikersantti Jussi Järvisen mukaan toverikunnan syksy on lähtenyt käyntiin vauhdikkaissa merkeissä.

- Meillä on ollut nyt syksyllä ainakin yksi tapahtumaa viikkoon, ja sitten tietenkin muiden opiskelijajärjestöjen tapahtumia siihen päälle. On saanut aktiivisesti olla osallistumassa ja järjestämässä tapahtumia, Järvinen kertoo.

Myös Kadettitoverikunnan yhteysupseeri eli esimerkiksi järjestöyhteistyöstä vastaava kadetti Otto Malvikko allekirjoittaa Järvisen näkemyksen tapahtumantäyteisestä syksystä.

- Nyt meillä on kädet oikeastaan aika täynnä. On ollut monenlaista tapahtumaa ja lisää on tulossa. Voisi sanoa, että on aika monta rautaa tulessa tällä hetkellä, Malvikko sanoo.

Kadettitoverikunta tekee aktiivisesti yhteistyötä myös muiden opiskelijajärjestöjen kanssa. Kadettiopiskelijat pääsevät tapahtumien merkeissä tutustumaan muiden alojen opiskelijoihin ja päinvastoin. Kuluneen syksyn aikana Kadettitoverikunta on tehnyt yhteistyötä muun muassa teologian, kotitalouden sekä oikeustieteen opiskelijoiden kanssa. Kadettitoverikunnassa verkostoituminen ja poikkitieteellisyys nähdään ehdottomasti positiivisessa valossa.

- On mukava laajentaa piiriä, kun Maanpuolustuskorkeakoululla ollaan ”omassa kuplassa”. Olemme täällä omalla saarella, asumme samassa paikassa ja siinä on hyvät puolensa, mutta on virkistävää välillä mennä temmeltämään myös muidenkin kanssa ja raikastaa ajatusmaailmaansa, Järvinen pohtii.

- Kaikenlainen poikkitieteellisyys on enemmän rikkaus kuin rasite. Vaikka ei mahdottomasti koulujutuista puhuttaisikaan, niin on freesiä kuulla muidenkin alojen opiskelijoiden kuulumisia ja minkälaista heidän opiskelu on – saa perspektiiviä myös muiden alojen opintoihin, Malvikko kertoo.

Korona aiheutti haasteita kadettiperinteiden ylläpitämiselle

Koronan vuoksi kaikki opiskelijatapahtumatkin olivat pitkän aikaa lähes kokonaan tauolla. Tämä on aiheuttanut haasteita myös Kadettitoverikunnan toiminnalle, sillä selkeää mallia tapahtumille ei nykyisellä hallituksella ole ollut. Puheenjohtaja Järvisen mukaan hallitus on joutunut tekemään paljon työtä tutustuakseen laajaan perinteiden kirjoon, joista osa on kirjaamattomia.

- Korona vaikutti toimintaan aika radikaalisti. Kadettitoverikunnassa istutaan vuosi hallituksessa, ja sitten lähdetään aselajikouluille ympäri Suomea. Aikaisemmalla hallituksella ei ollut tapahtumia, jolloin perinteetkään eivät kulkeutuneet suoraan meille. Nyt on täytynyt kaivaa perinteitä vanhemmilta kadeteilta ja etsiä niin sanotusti pimeää tietoa. Kadettitoverikunnan ensimmäisenä tehtävänä on ylläpitää kadettien perinteitä, joita myös on todella paljon. Tämä on tuottanut hallitustoiminnalle myös haasteita, sillä toimintaa joutuu nyt hieman rakentamaan uudestaan, kun ei ole helppoa mallia, jota seurata, Järvinen sanoo.

Tuoreet kadetit ovat Malvikon mukaan onneksi päässeet jo kiinni normaaliin. Kampuksellakin on järjestetty esimerkiksi kurssien välisiä jalkapallopelejä ja perinteikäs opiskelijaelämä pitkine iltoineen ja aikaisine herätyksineen on nostanut päätään korona-ajan horroksen jälkeen. Esimerkiksi tunnettu Sarkajuhla päästään lopulta järjestämään itsenäisyyspäivän tienoilla 107. kadetti- ja 90. merikadettikurssin opiskelijoille.