Muuttunut toimintaympäristö tuo uusia yhteistyökumppaneita Puolustusvoimien kansainväliselle keskukselle

Puolustusvoimien kansainvälinen keskus FINCENT
Julkaisuajankohta 27.10.2023 12.01

Kulunut myllerysten vuosi on näyttäytynyt Puolustusvoimien kansainvälisessä keskuksessa (FINCENT) syventyneissä ja myös täysin uusissa yhteistyökumppanuuksissa. Uusia kurssiyhteistöitä ollaan rakentamassa esimerkiksi Nato-koulun ja Euroopan hybridiuhkien torjunnan osaamiskeskuksen kanssa.

FINCENT on entuudestaan ollut Naton tunnustama koulutuskeskus jo vuodesta 2001, ja se nimettiin Naton kriisinhallintakoulutuksen koordinaattoriksi vuonna 2015. Yhteistyö ja kurssiverkostot ovat kuitenkin syventyneet jäsenyyden myötä entisestään, mikä oli nähtävissä esimerkiksi kesällä FINCENTin ja Naton siviili-sotilasyhteistyön osaamiskeskuksen yhdessä järjestämässä koulutusalojen vuosikokouksessa.

”Yhteistyö Naton osaamiskeskusten ja koulujen kanssa vahvistaa toimintamme vaikuttavuutta. Esimerkiksi kurssi- ja kouluttajayhteistyö Nato-koulun kanssa tuo yhteen kaksi johtavaa koulutuskeskusta”, kertoo FINCENTin johtaja, everstiluutnantti Niclas von Bonsdorff.

Puolustusvoimien kansainvälisen keskuksen johtaja, everstiluutnantti Niclas von Bonsdorff.

Hybridisodankäynti vaatii huomiota myös koulutuksissa

Toinen uusi ja kehittyvä kumppanuus on rakenteilla Helsingissä sijaitsevan Euroopan hybridiuhkien torjunnan osaamiskeskuksen kanssa. Yhteistyö avaa näkökulmia kriisinhallintakoulutukseen sekä varautumiseen laaja-alaisiin uhkatekijöihin. Uusi yhteistyö oli esillä myös 24.10. vietetyssä FINCENTin perinnepäivässä, jossa juhlapuheenvuoron piti Sönke Marahrens hybridiosaamiskeskuksesta.

Puheessaan Mararhens toi esiin hybridivaikuttamisen monenkaltaisia riskejä, jotka ovat vahvasti sitoutuneita moderniin sodankäyntiin ja jokapäiväiseen elämäämme. Hän nosti esimerkiksi Venäjän tavan hyödyntää YK:n omia mandaatteja tätä vastaan oikeuttaakseen omat sotatoimensa Ukrainassa. Sama ilmiö toistuu myös monissa muissa konflikteissa.

Monipuolinen hybridisodankäynti tuo myös sotilaalliseen päätöksentekoon uusia ulottuvuuksia pohdittavaksi. Marahrens nostaa esiin esimerkiksi sosiaalisen median kasvavan merkityksen:

”Miten johtaa henkilöä, joka johtaa kymmeniä tuhansia henkilöitä? Ei joukkoinaan vaan sosiaalisen median seuraajinaan. Nykypäivänä yhden henkilön huonolla kohtelulla sotilaallisessa organisaatiossa voidaan samalla menettää kymmenen tuhannen luottamus. Se on huomioitava niin uusien kuin vanhojenkin upseerien koulutuksessa."

Sönke Marahrens Euroopan hybridiosaamiskeskuksesta.

Vuonna 1969 perustettu FINCENT on maailman ensimmäinen YK-koulutuskeskus, ja on tänä päivänä maailman kriisinhallintakoulutuksen kärkiosaajia. FINCENTin perinnepäivää vietetään vuosittain YK:n päivänä 24. lokakuuta.  Perinnepäivän juhlallisuudet alkoivat Hietaniemen hautausmaalla, jossa perinteiden mukaan laskettiin seppele kriisinhallintaoperaatioissa kaatuneiden muistomerkille. Päivän juhlallisuuksissa myös palkittiin ansioituneita työntekijöitä.

Perinnepäivässä palkittiin ansioituneita työntekijöitä.