Maisteriosaston perinnepäivää vietettiin jälleen yhdessä

Julkaisuajankohta 10.10.2022 16.37

Maanpuolustuskorkeakoulun Maisteriosaston ja Taistelukoulun perinneyhdistyksen perinnepäivää vietettiin tänään 10. lokakuuta. Juhlallisuudet saatiin toteutettua pitkästä aikaa tavalliseen tapaan juhlaväen ja yleisön kesken Tuusulan hautausmaalla ja Maanpuolustuskorkeakoulun Santahamina-talolla.

”Perinteisellä paikalla, perinteisin menoin, perinteisellä kokoonpanolla.” Näin tilaisuutta kuvasi Taistelukoulun perinneyhdistyksen puheenjohtaja Antti Nieminen Tuusulan hautausmaalla Pro Patria -muistomerkin edessä juhlapäivän alkajaisiksi. Seppeleen laskun merkeissä kunnioitettiin Tuusulassa asuneita sankarivainajia, joiden nimet muistomerkkiin on kirjattu.

Yleisölle vapaaseen tilaisuuteen hautausmaalle oli aamulla kerääntynyt Maanpuolustuskorkeakoulun Maisteriosaston henkilöstön ja Taistelukoulun perinneyhdistyksen edustajien lisäksi perinteiseen tapaan niin päiväkotilaisia, koululaisia, ylioppilaita kuin Tuusulan kunnan ja seuran edustajia.

Lokakuun 10. päivä tunnetaan myös Aleksis Kiven ja suomalaisen kirjallisuuden päivänä, jonka kunniaksi seppeleet laskettiin myös Kiven haudalle. Haudan äärellä kuultiin Kaartin soittokunnan säestyksen lisäksi myös kuorolaulua sekä tuusulalaisen päiväkotiryhmän rytmikäs musiikkiesitys, joka varmasti oli aamupäivän mieleenpainuvin ohjelmanumero.

Päiväjuhlassa kiitettiin arvokkaasta työstä

Iltapäivällä juhlakansa kokoontui vielä päiväjuhlaan Maanpuolustuskorkeakoulun Santahamina-talolle. Iltapäivätilaisuuden avasi Maisteriosaston johtaja, eversti Eero Svanberg, joka puheessaan kertasi Maisteriosaston historiaa, valotti maisteritutkinnon merkitystä ja tavoitteita sekä kiitti Maanpuolustuskorkeakoululla Maisteriosaston eteen töitä tehneitä tahoja ja henkilökuntaa. Maisteriosasto myös palkitsi viimeisen vuoden aikana muualle siirtyneitä, osaston eteen pyyteettömästi työskennelleitä henkilöitä.

Maisteriosaston johtaja, eversti Eero Svanberg

Kiitokset eversti Svanbergilta sai myös Taistelukoulun perinneyhdistys, joka tärkeällä työllään ylläpitää tietoja suomalaisen upseerikasvatuksen historiasta ja luo yhteyttä entisten ja nykyisten ikäluokkien välillä. Taistelukoulun Perinneyhdistys ry perustettiin Taistelukoulun lakkauttamisen yhteydessä vuonna 1992, joten tänään juhlittiin samalla myös yhdistyksen 30-vuotispäivää.

Perinneyhdistyksen puolesta puheenvuoron pitänyt yhdistyksen puheenjohtaja Antti Nieminen kiitti niin ikään Maanpuolustuskorkeakoulua erinomaisesta yhteistyöstä vuosien varrella ja kertasi yhdistyksen 30 vuotisen historian viimeistä viittä vuotta leimanneita tapahtumia, kuten yhdistyksen uutta strategiatyötä, sääntöjen päivitystä ja merkittävimpänä Verkkomuseo -hankkeen toteutusta.
Perinneyhdistys palkitsi myös omasta jäsenistöstään Taistelukoulun museohankkeen vetäjä Risto Lehdon, joka perinneyhdistyksen puheenjohtaja Niemisen mukaan asiantuntevasti ja loistavasti on hanketta vienyt eteenpäin.

Taistelukoulun Perinneyhdistys ry:n puheenjohtaja Antti Nieminen

Sotien jälkeinen upseerikoulutus avautuu yleisölle verkossa

Taistelukoulun portaalimuotoinen Verkkomuseo on merkittävin esimerkki yhdistyksen digitaalisen murroksen hedelmistä. Verkkomuseoon on siirretty yhdistyksen perinnetiloihin ja arkistoihin kertynyttä perinneaineistoa digitaaliseen muotoon muutettuna kaiken kansan nähtäväksi.

Verkkosivujen tarkoituksena on muun muassa tutustuttaa vierailija suomalaiseen upseerikoulutukseen viimeisen sadan vuoden ajalta, siirtää perinnetietoutta nuoremmille sukupolville ja kertoa Suojeluskuntain Päällystökoulun toiminnasta. Hiljattain valmistunut museohanke käynnistettiin vuonna 2020.

Verkkosivusto avattiin merkkipäivän kunniaksi tänään kello 14:00. Museoon voi tutustua osoitteessa www.taistelukoulu.fi.

Maisteriosasto osa liki satavuotista perinteiden jatkumoa

Perinteikäs juhlapäivä juontaa juurensa vuoteen 1927, jolloin samaisena päivänä 10. lokakuuta perustettiin ensimmäinen komppanianpäällikkökurssi Viipurin Markovillaan. Markovillassa ja Haminassa toimineesta sotilasoppilaitoksesta opetus siirtyi Tuusulaan Taistelukouluun, jossa koulutettiin lukuisia päällystö- ja alipäällystökursseja.

Taistelukoulu perustettiin aikanaan antamaan jatkokoulutusta Kadettikoulusta valmistuneille ennen Sotakorkeakouluun siirtymistä. Oppilaitoksessa kerrotaan opiskelijoiden ja johtajien välillä vallinneen avoin ja vuorovaikutuksellinen ilmapiiri, josta yhä puhutaan erityisenä ”Taistelukoulun henkenä”.

Kun Maanpuolustuskorkeakoulu perustettiin 29 vuotta sitten, Kadettikoulu, Taistelukoulu ja Sotakorkeakoulu sulautettiin yhdeksi oppilaitokseksi. Maanpuolustuskorkeakouluun perustettiin 1.1.2015 Maisteriosasto itsenäiseksi osastoksi. Maisteriosasto vastaanotti Taistelukoulun arvokkaat perinteet. Puolustusvoimien perinteiden kokonaisuuden, vaalimisen ja käytännöllisyyden näkökulmasta Taistelukoulun lippu päätettiin säilyttää Maanpuolustuskorkeakoulun perinteissä ja siirtää se Maisteriosastolle. Koska lipun perinneketju poikkeaa tavanomaisesta käytännöstä, lipusta käytetään nimitystä Maisteriosaston lippu.