Sotamuseon "Puolustusvoimat – 100 vuotta sodan ja rauhan töissä" näyttelyssä voi nyt vierailla virtuaalisesti

Julkaisuajankohta 24.6.2021 13.01

Sotamuseon Puolustusvoimat – 100 vuotta sodan ja rauhan töissä -näyttelyssä voi tutustua Suomen puolustusvoimien vaiheisiin itsenäisyyden aikana. Näyttely on esillä kahdessa eri rakennuksessa Suomenlinnassa: Sotamuseon Maneesissa sijaitseva näyttelyosio kertoo Suomen itsenäisyyden ajan neljästä sodasta: sisällissodasta 1918, talvisodasta 1939–1940, jatkosodasta 1941–1944 ja Lapin sodasta 1944–1945. Näyttely jatkuu viereisessä Tykistömaneesissa, jossa esitellään Suomen puolustusvoimien toimintaa sotien jälkeisestä ajasta nykypäivään.

Virtuaalivierailu näyttelyyn

Nyt sota-ajasta kertova näyttelyosio on saavutettavissa ThingLink-palvelussa. Palvelu toimii kaikilla päätelaitteilla eikä se vaadi erillisen sovelluksen asentamista laitteelle. Vierailu virtuaalinäyttelyssä on täysin maksutonta. Virtuaalinäyttelyyn lisätyt kuvat, videot ja tietoruudut syventävät kävijän ymmärrystä suomalaisesta sotahistoriasta.

Projekti on toteutettu yhteistyössä Merisotakoulun kanssa.

Tutustu 360°-näyttelyyn tästä. Linkki löytyy myös Sotamuseon nettisivuilta sotamuseo.fi.

Alkuvaiheessa Sotamuseon näyttelyn sisällöt avautuvat pelkästään suomen kielellä. Ruotsin- ja englanninkielinen sisältö sekä rauhan ajasta kertova näyttelyosio julkaistaan myöhemmin.

Mielenkiintoisia tarinoita Suomen sotahistoriasta sekä virtuaalisesti että paikan päällä

Tutustu esimerkiksi näihin:

Jääkärilippu: Suomalaiset jääkärit lähtivät Saksaan saamaan sotilaskoulutusta 1915. Jääkärilippu oli itsenäisen Suomen ensimmäinen joukko-osastolippu. Lippu vihittiin käyttöön Libaussa 13.2.1918. Näyttelyssä esillä oleva lippu on kopio.

Simo Häyhä: Simo Häyhä oli yksi talvisodan tunnetuimmista tarkka-ampujista. Häyhä palveli Kollaan rintamalla ja hänet ylennettiin ansioistaan suoraan alikersantista vänrikiksi. Näyttelyssä on esillä Häyhän lahjakivääri ja juhlaunivormu.

Mauno Koivisto ja pikakivääri: Presidentti Mauno Koivisto palveli nuorena miehenä jatkosodan aikana Lauri Törnin joukoissa. Näyttelyssä olevan Emma-pikakiväärin Koivisto otti kaatuneelta neuvostosotilaalta. Sotamuseolle pikakivääri päätyi asekätkennän kautta. Koivisto tunnisti kiväärin omakseen vieraillessaan näyttelyssä.

Lauri Törni: Lauri Törni palveli pitkän ja monipuolisen sotilasuransa aikana Suomen, Saksan ja Yhdysvaltojen armeijoissa. Näyttelyssä on esillä Törnille eri maissa myönnettyjä kunniamerkkejä, muun muassa Vapaudenristin 2. luokan Mannerheim-risti.

Lisätietoja:

Näyttelypäällikkö Lauri Haavisto
lauri.haavisto(at)mil.fi
sotamuseo.fi

Puolustusvoimat – 100 vuotta sodan ja rauhan töissä:
Sotamuseon Maneesi (Suomenlinna C 77) ja Tykistömaneesi (Suomenlinna C 81), 00190 Helsinki
Virtuaalinäyttely (sodan ajan osio):