Taktiikkaa, aselajivalintoja ja tanssiaisia – kadettien syystunnelmia

Julkaisuajankohta 9.9.2022 15.22

Maanpuolustuskorkeakoulussa avattiin uusi lukuvuosi virallisesti eilen torstaina 8.9.2022. Opiskelijat ovat palanneet kesätauoilta takaisin kampukselle ja uudet 109. kadetti- ja 92. merikadettikurssin opiskelijat on toivotettu tervetulleiksi upseeriopintojen pariin.

Maavoimien opintosuunnan toisen vuosikurssin kadetti Aurora Kössö kertoo opiskelun alkaneen terhakkaasti:

- Me tulimme jo elokuun ensimmäisenä päivänä heti luennolle, vaikka virallisesti lukuvuosi avattiinkin vasta nyt. Opinnoissa on jatkettu siitä, mihin ennen kesälomaa jäätiin.

Kadetti Aurora Kössö

Myös ilmavoimien opintosuunnan toisen vuosikurssin kadetti Johannes Parkkisella lukuvuosi on alkanut reippaasti:

- Oikein hyvillä fiiliksillä ollaan. Ensimmäinen vuosi oli aika tiivis ja rankkakin. Nyt on pikkuhiljaa tottunut siihen, millä tavalla täällä ollaan ja toimitaan. On ollut mukavaa ryhmäytyä tuolla ilmavoimien päädyssä, mutta aina on kiva tulla tänne Santahaminaankin näkemään vanhoja kavereita. Odotan innolla, mitä tämä vuosi tuo tullessaan, Parkkinen kertoo.

Ensimmäisen lukuvuoden lopulla meri- ja ilmavoimien kadetit siirtyvät hetkeksi aselajikouluilleen, mutta palaavat toisen vuoden syksyksi Santahaminaan. Toisen vuoden puolivälin paikkeilla kaikkien puolustushaarojen kadetit siirtyvät aselajikouluille syventymään omaan erityisalaansa.

Toisen lukuvuoden aloituksen Kössö kertoo tuntuneen ensimmäiseen vuoteen verrattuna helpommalta, vaikka opiskeltavaa asiaa onkin huomattavasti enemmän:

- Opiskelurytmistä on saanut nyt hyvin kiinni. Kiinnostavaa nyt syksyllä on ollut siirtyä taktiikan opintojen pariin!

Taktiikan opintoihin kuuluu paljon luento-opetusta ja karttoihin piirtelyä, mutta säännöllisesti harjoitellaan myös maastossa.

- Meillä on nyt syksyllä ollut viiden päivän settejä, että mennään maastoon ja katsotaan siellä, miten oikeassa ympäristössä joukot voitaisiin maastoon ryhmittää. Eli välissä teoria viedään käytäntöön. Sitten pian kun alamme kirjoittaa kandia, on tekeminen hieman vapaampaa, kun työ on enemmän itsenäistä, Kössö avaa opintojen rakentumista.

Ajatukset myös kandivaiheen jälkeisessä tulevaisuudessa

Toisen vuosikurssin kadeteilla on edessä jännittävä syksy opintosuuntavalintojen lähestyessä. Sitä ennen koittavat kuitenkin kandivapaat, joiden aikana kandidaattitutkielma on tarkoitus laittaa aluilleen.

Kadetti Johannes Parkkinen

- Odotan kovasti, miten tutkielmakurssi eli kandin kirjoittaminen lähtee käyntiin ja kuinka paljon se tuo mukanaan lisää työmäärää. Opintosuuntien valintaa odotetaan myös kaikilla kursseilla. Itselläni tavoite olisi päästä ilmavoimien johtamisjärjestelmäpuolelle ja sieltä sitten ponkaista myöhemmässä vaiheessa kyberpuolustuksen saralle, Parkkinen kertoo.

Kössön erityisenä kiinnostuksenkohteena on tykistö, jonka parissa hän suoritti myös asepalveluksensa. Hän pitää myös taktiikan, sotilasjohtamisen ja omaa aselajia tukevien aiheiden opiskelusta, mutta erityisesti kouluttamispuolesta, joka onkin keskeisessä asemassa tulevaisuuden työtehtävissä.

- Viime keväänä päästiin jo niin sanotusti asiaan, kun harjoittelimme ensimmäistä kertaa sellaisia käytännön juttuja, joista työelämässä on apua, kuten esimerkiksi miten järjestää ammuntoja, Kössö kertoo.

Myös koulun ulkopuoliset ajankohtaiset asiat heijastuvat Kössön mukaan kadettien arkeen ja ajatuksiin.

- Totta kai Ukrainan sota ja Suomen tuleva Nato-jäsenyys synnyttävät meillä keskustelua. Etenkin kun meillä joukkueessa monet seuraavat aktiivisesti maailman tapahtumia, niin näistä puhumme viikoittain. Lisäksi opetuksessa puheet vallitsevasta tilanteesta ovat hyvin konkreettisella tasolla.

Tulevat upseerit peilaavat myös tulevaisuuttaan muuttuneen turvallisuusympäristön valossa:

- Pohdimme myös Nato-jäsenyyden avaamia uranäkymiä ulkomaille. Maailmantilanne on toisaalta herättänyt miettimään ja konkretisoi sitä, minkä takia täällä ollaan ja motivoi opiskelemaan ja tekemään töitä, Kössö kertoo.

Yhteisöllisyyden voimin uutta lukuvuotta kohti

Uusi lukuvuosi Maanpuolustuskorkeakoululla pääsee alkamaan kuitenkin monin tavoin iloisissa merkeissä, kun koronarajoituksista on luovuttu. Tapahtumia voidaan alkaa järjestää normaaliin tapaan ja yhteisöllisyyttä rakentaa eri vuosikurssien kesken.

- Ensimmäisenä vuonna emme voineet juuri olla vanhempien kurssien kanssa tekemisissä, minkä myötä emme saaneet ehkä kaikkea tarvitsemaamme tukea heiltä. Todella hyvältä tuntuu nyt, kun voi vapaammin olla yhdessä uudenkin kadettikurssin kanssa, Kössö iloitsee.

Kadetti Parkkisen mukaan syksylle on jo ohjelmaa runsaasti luvassa:

- Saadaan muun muassa viimeinkin juhlia meidän keskimmäisenkin kurssin kesken Sarkajuhlaa, joka viime keväältä koronan takia siirrettiin lokakuulle. Se on hieno tapahtuma ja sitä kakki odottavat. Puolustushaarakoululla on tietenkin myös omat perinteensä ja juhlansa. Ainejärjestötoimintakin saatiin aloitettua oikein mallikkaasti. Tarkoitus olisi meidän ilmavoimien ainejärjestö Ikaroksen, Merikadettien ja Kadettitoverikunnan kanssa järjestää yhteisesti tapahtumia myös täällä Etelä-Suomessa, jotta kaikki pääsisivät mukaan, Parkkinen kertoo.

Uusia opiskelijoita aloitti Kadettikoulussa tänä vuonna ennätysmäärä, yhteensä 194 kadettia. Vanhemmilta opiskelijoilta viesti uusille kadeteille on selvä:

- Koulun alku kannattaa ottaa rauhassa eikä stressata liikaa. Opetelkaa ensin olemaan tässä mukana ja suuntaamaan fokus oikeasti tärkeisiin asioihin. Uskaltakaa tulla myös rohkeasti kysymään apua meiltä vanhemmilta kurssilaisilta, me neuvomme mielellämme mutta aina emme tiedä millaisissa asioissa sitä apua tarvitaan. Joten rohkeasti vain juttelemaan!

Tärkeää on keskikurssilaisten mukaan muistaa myös, että elämää on kampuksen ulkopuolellakin.

- Koulu ei saa olla kaikki kaikessa, vaikka se tärkeää onkin. Siviilipuolen elämää ei pidä unohtaa - kotiinkin on hyvä välillä soittaa ja mennä käymään, Kössö päättää.