Väitöstilaisuus materiaalia lisäävän valmistuksen käytöstä osana sotilaslogistiikkaa

Julkaisuajankohta 27.4.2023 13.58

Komentajakapteeni Samu Raution sotatalouden tieteenalaan lukeutuva väitöskirja tarkastetaan julkisesti Maanpuolustuskorkeakoulun Santahaminatalon auditorio Itälinnakkeessa 12. toukokuuta 2023 kello 12.00 alkaen.

Kuvassa komentajakapteeni Samu Rautio. Taustalla meri.
Komentajakapteeni Samu Rautio

Tilaisuuden kustoksena toimii Maanpuolustuskorkeakoulun sotatalouden professori Juha-Matti Lehtonen ja vastaväittäjinä Maanpuolustuskorkeakoulun emeritusprofessori, eversti (evp.) Mika Hyytiäinen sekä professori Jouni Partanen Aalto-yliopistosta. Raution väitöskirjan otsikko on Materiaalia lisäävä valmistus osana sotilaslogistiikkaa – suorituskykyä kerros kerrokselta ja se on laadittu sotatalouden tieteenalalle.

Materiaalia lisäävällä valmistuksella uusia mahdollisuuksia sotilaslogistiikassa

Materiaalia lisäävä valmistus nopeasti kehittyvänä, suhteellisen uutena valmistusmenetelmänä voi tarjota uudenlaisia mahdollisuuksia sotilaslogistiikan, erityisesti kunnossapidon kehittämiseen. Väitöstutkimuksessa analysoitiin menetelmän käyttöä, siihen liittyviä tekijöitä, mahdollisuuksia ja rajoitteita sotilaallisessa toimintaympäristössä.

Materiaalia lisäävän valmistuksen erityispiirteinä on mahdollisuus tuottaa kappaleita digitaalisen määrittelyn perusteella, ei teollisissa olosuhteissa, laajasta varaosien kirjosta yksittäiskappalein. Erityisesti nämä ominaisuudet tekevät menetelmästä sotilaallisesti kiinnostavan.

Väitöstutkimuksessa tunnistettiin materiaalia lisäävän valmistuksen hyödyllisyys varaosien tuottamiseen poikkeavissa olosuhteissa erityisesti silloin, kun normaalit varaosien toimitusketjut eivät ole toiminnassa. Varaosien saaminen poikkeavissa tilanteissa on sotilaslogistiikan kannalta keskeistä. Jokainen tarpeeseen tuotettu varaosa parantaa osaa tarvitsevan joukon kykyä suoriutua tehtävästään. Yksi tutkimuksen keskeisistä tuloksista on, että tämänhetkisellä materiaalia lisäävän valmistuksen kyvykkyydellä joukkojen tukeminen on tehokkainta toteuttaa keskittämällä se kunnossapidon ylemmälle tasolle. Tutkimuksen aikana yhteiskuntaa kohdannut COVID-19 pandemia sekä Ukrainan sota ja näistä saadut havainnot materiaalia lisäävän valmistuksen käytöstä tukivat tutkimuksen tulosta.

Materiaalia lisäävän valmistuksen tutkija

Komentajakapteeni Samu Rautio on opiskellut aiemmin fysiikkaa Kuopion yliopistossa ja Wienin yliopistossa, valmistunut upseeriksi Maanpuolustuskorkeakoululta ja suorittanut tekniikan lisäopinnot 2015-2016. Sotatalouden tohtoriopintojen aikana hän on julkaissut materiaalia lisäävän valmistuksen artikkeleita sekä käynyt esittelemässä tutkimustaan useissa kansainvälisissä konferensseissa. Komentajakapteeni Rautio on osallistunut Suomen edustajana kansainvälisiin sotilaallisen materiaalia lisäävän valmistuksen projekteihin.

Väitöstilaisuuteen ilmoittautuminen ja ohjeet saapumisesta

Väitöskirjan voi ladata Doria-julkaisuarkistosta

Väittelijän yhteystiedot: