Väitöstilaisuus Päämajan viholliskuvan muodostamisesta talvi- ja jatkosodan vuosina

Julkaisuajankohta 24.1.2023 14.29

Kapteeni ja sotatieteiden maisteri Toni Monosen sotahistorian tieteenalaan lukeutuva väitöskirja tarkastetaan julkisesti Maanpuolustuskorkeakoulun Santahaminatalon auditorio Itälinnakkeessa 17. helmikuuta 2023 kello 12.00 alkaen.

Tilaisuuden kustoksena toimii Maanpuolustuskorkeakoulun sotahistorian apulaisprofessori Mikko Karjalainen ja vastaväittäjänä emeritusprofessori Kimmo Rentola. Monosen väitöskirjan otsikko on Saadun tiedon muokkaajat – Päämajan tiedustelutoimisto viholliskuvan muodostajana 1939–1944 ja se on laadittu sotahistorian tieteenalalle.

Päätöksentekijöiden tarpeista kehittyvä sotilastiedustelu

Päämajan tiedustelutoimisto muodosti Päämajan viholliskuvan eri joukkojen ja toimijoiden tuottamien tietojen perusteella. Eri toimijoiden hankkimien tietojen merkitys viholliskuvalle vaihteli vuosien 1939–1944 sodan ja rauhan sekä hyökkäys- ja puolustussodankäynnin vaiheiden aikana. Viholliskuvan käsitteellinen laajentuminen asemasotavaiheessa kattamaan rintamantilanteen lisäksi myös suursodan osapuolten sotapotentiaalien selvittämisen monimuotoisesti eri tiedontuottajien merkityksellisyyttä. Yhtä tärkeintä tiedustelulajia tai -joukkoa ei ollut.

Viholliskuva muodostettiin Päämajan tiedustelutoimiston jaoksissa, joissa tiedustelu-upseerit muokkasivat eli analysoivat eri lähteistä hankitut tiedot. Viholliskuva esitettiin tilannekarttoina ja niitä tukevina tekstiraportteina, jotka vaihtelivat lyhyistä ja yksityiskohtaisista päiväraporteista laajoihin tutkimuksiin. Päämajan sisällä sekä sen ulkopuolelle viholliskuva jaettiin tekstiraportteina ja tilannekarttoina.

Viholliskuvan muodostaminen oli tehtävä, josta Päämajan tiedustelutoimiston ulkopuolelle näkyi pääasiassa vain sen lopputulos. Sen saavuttamiseksi oli tehtävä suuri määrä työtä ja työskenneltävä usein keskenään ristiriitaisen, puutteellisen tai myöhemmin virheelliseksi osoittautuneen tietoaineiston kanssa. Työssä onnistuttiin useimmiten, vaikka ymmärrettävästi viiden vuoden ajanjaksolle mahtui myös joitakin heikompia suorituksia.

Strategian- ja sotahistoriantutkija

Kapteeni Toni Mononen on suorittanut aikaisemmat tutkintonsa Maanpuolustuskorkeakoululla pääaineenaan strategia. Sotahistorian tohtoriopintojen aikana hän on julkaissut sotahistorian alaan kuuluvia artikkeleita sekä vuonna 2022 yhdessä Mikko Karjalaisen kanssa teoksen Mannerheimin sotataito.

Väitöstilaisuuteen ilmoittautuminen ja ohjeet saapumisesta https://lyyti.in/mononen

Väitöskirjan voi ladata Doria-julkaisuarkistosta (saatavilla 2. helmikuuta).

Väittelijän yhteystiedot:
Toni Mononen