Promoottorin tervehdys

Professori Vesa Tynkkynen

Maanpuolustuskorkeakoulun toinen tohtoripromootio syyskuussa juhlistaa yhtäältä akateemisia perinteitä ja toisaalta korkeakoulun 25 toimintavuotta. Sodan käyntiin liittyvällä tutkimuksella on ihmiskunnan historiassa erittäin pitkät perinteet, jotka hakevat juuriaan kaukaa menneisyydestä. Kuitenkin sotatieteellinen tutkimus osana akateemisia tieteenaloja on vastaa vakiinnuttamassa asemaansa. Maanpuolustuskorkeakoulussa on mahdollisuus suorittaa yhteiseurooppalaisen tutkintorakenteen mukaisia tutkintoja sotatieteiden kandidaatista aina tohtorintutkintoon asti. Ensimmäinen sotatieteiden tohtori valmistui vuonna 2003. Vaikka pääosa väittelijöistä on suomalaisia, löytyy joukosta myös runsaasti ulkomaalaisia tutkinnon suorittaneita. On taas koittanut aika promovoida uusia tohtoreita.

Toivotan niin promovendit kuin muut sotatieteistä kiinnostuneet juhlistamaan erästä akateemisen perinteen hienointa tapahtumaa.

Promoottori

Professori Vesa Tynkkynen