Yleistä

Syyskuussa 2018 järjestettävä tohtoripromootio on Maanpuolustuskorkeakoulun toinen tohtoripromootio. Promootiossa juhlitaan vuoden 2013 jälkeen valmistuneita sotatieteiden tohtoreita ja vihitään kuusi sotatieteiden kunniatohtoria.

Suomen ensimmäinen promootio järjestettiin vuonna 1643 silloisessa Turun akatemian filosofisessa tiedekunnassa, ja perinne on jatkunut suomalaisissa yliopistoissa tämän jälkeen. Perinteen mukaisesti tohtoripromootiossa promovoitavat tohtorit ja kunniatohtorit saavat virallisen oikeuden käyttää tohtorin tunnuksia, eli miekkaa ja tohtorin hattua.

Maanpuolustuskorkeakoulun ensimmäinen promootio järjestettiin vuonna 2013 ja promootiossa juhlittiin vuodesta 2003 asti valmistuneita ensimmäisiä sotatieteiden tohtoreita ja vihittiin Maanpuolustuskorkeakoulun ensimmäiset kunniatohtorit.

Maanpuolustuskorkeakoulun tohtoripromootio noudattelee suomalaisten yliopistojen promootiomenoja unohtamatta kuitenkaan korkeakoulun omia historiallisia perinteitä ja asemaa Suomen ainoana sotatieteellisenä, yliopistoihin rinnastettavana korkeakouluna.

Maanpuolustuskorkeakoulun tohtoripromootioon juhlallisuuksiin kuuluvat promootion aattona järjestettävät miekanhiojaiset, varsinainen promootioakti, promootiokulkue ja juhlajumalanpalvelus. Promootio huipentuu promootiopäivän illalla pidettävään iltajuhlaan ja seuraavana päivänä järjestettävään promootiopurjehdukseen.

Myös Maanpuolustuskorkeakoulun omat perinteet näkyvät eri tavoin promootion eri juhlallisuuksissa. Poiketen muista suomalaisista yliopistoista Maanpuolustuskorkeakoulun sotatieteiden tohtoreiden miekkoina ovat puolustusvoimien käyttämät miekat.