Promootion ohjelma ja juhlallisuudet

• Promootiokulkue, Säätytalo - Tuomiokirkko, klo 14:00–14:30
  • Promootiojumalanpalvelus, Tuomiokirkko, klo 14:30–15:20
  • Seppeleenlasku sankarihaudoille, Hietaniemen hautausmaa, klo 16:00–16:20
  • Promootioillallinen ja iltajuhla, Santahamina, Maanpuolustuskorkeakoulu, klo 19:30–02:00

Lauantai 8.9.2018

• Promootiopurjehdus, Suomenlinna, Helsingin edusta, klo 11:00–14:15

Promootion juhlallisuudet

Lupa promootion järjestämiseen
Maanpuolustuskorkeakoulun rehtori myöntää luvan tohtoripromootion järjestämisestä Maanpuolustuskorkeakoulun tutkimusneuvoston esityksestä.

Miekanhiojaiset
Maanpuolustuskorkeakoulun tohtoripromootion juhlallisuudet alkavat promootion aattona järjestettävillä miekanhiojaisilla, jossa promovendi hioo miekkansa seuralaisensa avustuksella. Miekanhiojaisiin kuuluu promovoitavan tohtorin lyhyt puhe miekalle.

Promootioakti
Varsinainen tohtoripromootio tapahtuu juhlallisessa promootioaktissa, jossa promoottori vihkii promovoitavat tohtorit akateemiseen oppiarvoonsa ja promovoitaville luovutetaan hattu, miekka ja diplomi. Lisäksi promootioaktiin kuuluu muun muassa primustohtorin vastaus Maanpuolustuskorkeakoulun professoreiden asettamaan primuskysymykseen. Varsinaisen vihkimisen lisäksi aktiin kuuluu juhlapuheita ja musiikkiesityksiä.

Promootiokulkue
Promootioaktista siirrytään promootion juhlajumalanpalvelukseen promootiokulkueessa. Kulkueen edessä ovat airueiden kantama Suomen lippu yhdessä Maanpuolustuskorkeakoulun lipun kanssa.

Promootiojumalanpalvelus
Promootiokulkue päättyy Tuomiokirkossa pidettävään promootiojumalanpalvelukseen.

Seppeleenlasku sankarihaudoilla
Juhlajumalanpalveluksen jälkeen promovoidut tohtorit ja kunniatohtorit siirtyvät Hietaniemen hautausmaalle laskeman seppeleen Sankariristille ja Suomen marsalkka Mannerheimin haudalle. Promootio-osastosta muodostetaan kaksi seppelepartiota. Kunniavartioston muodostavat Maanpuolustuskorkeakoulun kadetit.

Promootion iltajuhla
Promootiopäivä huipentuu promootioillalliseen ja promootiotanssiaisiin. Iltajuhlaan kuuluu puheita, musiikkiesityksiä ja tanssia.

Promootiopurjehdus
Promootion jälkeisenä aamuna promovoidut tohtorit ja kunniatohtoreille järjestetään promootiopurjehdus Helsingin edustalla olevaan kohteeseen, jossa tarjoillaan brunssi.